Oud en Nieuwfeest in Hulshorst

Het de mogelijkheid bieden elkaar in een feestelijke sfeer nieuwjaar te wensen. Maar ook vernielingen tegen te gaan. Dat zijn de drijfveren achter het comité ‘Oud en Nieuw’ in Hulshorst. In de nacht van oud en nieuw wordt het weer feest in de tent welke wordt opgezet op het terrein van de familie De Zwaan aan de Harderwijkerweg.

D’r op of d’r onder’ is het thema van dit jaar. Het is voor de tweede keer dat het feest in de tent wordt gehouden. In het verre verleden werden er tijdens de jaarwisseling de nodige vernielingen aangericht. Het werd zelfs zo erg dat de mobiele eenheid paraat werd gehouden om snel uit te kunnen rukken. Dat leidde ertoe dat onder leiding van onder andere Johan Vlijm en Marco Vis het idee werd opgevat activiteiten te ontplooien op zijn eigen terrein op de hoek van de Klarenweg en de Harderwijkerweg.

Dat werd vele jaren een succes. Tot Marco besloot er gedeeltelijk mee te stoppen. Dat vinden de leden van het comité best begrijpelijk. Hij was ieder jaar toch de klos. Marco houdt nog wel de kindermiddag, het carbidschieten en het stoken van een vuurtje in een container. Dit jaar op zaterdag voor Oudejaarsdag, omdat Oudejaarsdag op een zondag valt.

De sfeer tussen beide partijen is ook goed. Op het moment dat Marco besloot te stoppen werd op een verjaardagsfeestje het idee geboren voor een feest in de tent. Vorig jaar voor het eerst.  De koppen werden bij elkaar gestoken en sponsors gezocht. Met rond de 130 bezoekers werd het gelijk een doorslaand succes.

Naast het gezellig elkaar nieuwjaar vieren speelt ook wel mee dat sinds er activiteiten zijn vernielingen achterwege blijven. Vorig jaar was er zelfs nul euro schade in Hulshorst. ‘Al kun je nooit garanderen dat er helemaal niets wordt vernield.” Het afschieten van vuurwerk en het stoken van een vuurtje gebeurt niet bij de tent. Deze is bewust geplaatst op het terrein van de familie De Zwaan omdat het buiten de bebouwde kom ligt en daarmee mogelijke overlast wordt voorkomen.

Het comité wil de toegang laagdrempelig houden. De entree is tien euro, onder de zestien is de toegang zelf gratis. Naast een hapje en een drankje kan worden genoten van het optreden van dj Fred. De leeftijdsgrens voor het schenken van alcohol wordt overigens nauwlettend in de gaten gehouden. Dat is ook de reden dat er met twee soorten bandjes wordt gewerkt. De belangstelling van de jeugd was overigens het eerste jaar opvallend groot.

Dat de prijs laag kan worden gehouden is mede te danken aan de sponsoren. Al hebben de leden van het comité er aanvankelijk zelf geld in gestoken om het feest van de grond te krijgen. In totaal zijn er 200 kaarten beschikbaar met als motto ‘op is op.’ Het feest is van nul tot vier uur. De benodigde vergunning is inmiddels verleend door de gemeente Nunspeet.

Kaarten zijn onder meer verkrijgbaar bij het OK-benzinestation aan de Schotweg in Hulshorst en via Facebook: oud en nieuw feest Hulshorst.