Bezwaar tegen Harderwijkerweg van de baan

Het bezwaar van de buurtvereniging Hulshorst tegen de wijziging van de voorrangssituatie op de Harderwijkerweg in Hulshorst is van de baan. Aanleiding was dat het idee ontstond dat zijwegen voorrang krijgen op het verkeer op de Harderwijkerweg.

Maar door de gemeente Nunspeet is duidelijk gemaakt dat daarvan geen sprake is. Verkeer uit de zijwegen moet ook in de toekomst nog steeds voorrang verlenen aan het verkeer op de Harderwijkerweg, net als in de huidige situatie.

Het enige wat verandert is dat de borden voorrangsweg (de zogenaamde ‘wiebertjes’) worden vervangen door het bord voorrangskruising (de zogenaamde ‘vliegende bom’). Dit wordt gedaan omdat binnen een 60 km/uur zone geen voorrangswegen mogen voorkomen. Voorrangskruisingen zijn wel toegestaan.

De borden ‘verleen voorrang’ en de haaientanden blijven ook gewoon gehandhaafd. Als dit allemaal correct is geregeld, kan er door de politie ook gehandhaafd worden op dit traject. Dat wordt als zeer wenselijk gezien gelet op het aantal overschrijdingen van de maximumsnelheid op dit moment.

Over de mogelijke andere maatregelen op de Harderwijkerweg wordt 12 juni een informatieavond gehouden in het dorpshuis De Wieken. Wethouder Jaap Groothuis komt daarmee de belofte na over de eventuele maatregelen eerst terug te komen bij betrokkenen. Tijdens deze avond wordt ook inzicht gegeven in de kosten van mogelijke maatregelen.